Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

Ahad, 7 Disember 2014

R.E.S.T.U Seorang Ibu

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..


Buat ukhti-ukhti dan akhi-akhi sekalian. Ini post ke-2 Arya pada malam ni. Post mengenai "Restu Ibu". Restu seorang wanita yang kita gelar sebagai ibu, umi, mama dan mak. Peringatan Nabi Muhammad S.A.W terhadap umatnya,

"sesungguhnya keredhaan Allah S.W.T terletak pada kerelaan (restu) kedua orang tua dan kemurkaan Allah S.W.T adalah terletak pada kemarahan kedua orang tuanya."

Mengapa pentingnya restu seorang ibu? Mengapa ?! kerana.. keredhaan Allah terletak pada restunya ibu dan ayah. Restu ibu dan bapa amatlah penting terutamanya restu seorang IBU! Walaupun IBU kita bukanlah orang yang berpelajaran tinggi, berharta ataupun berpakaian kemas seperti orang-orang kaya.. itu tidak bermakna kita boleh menindas ibu kita.

Ingat! Betapa sakitnya seorang ibu melahirkan kita di dunia ini. Ada ibu yang dikurniakan peluang melihat anak-anaknya membesar, ada juga ibu yang ditarik nafasnya sebelum sempat dia melihat wajah bayinya. Kasih seorang ibu yang telah bertahun lamanya kita kenali kalah oleh 'boyfriend' dan 'girlfriend' yang baru kita kenali untuk beberapa bulan. 

Sakitnya! Hanya Allah yang tahu. Berjuang demi memastikan anaknya mampu melihat dunia yang sementara ini. Kata-kata mungkin tidak mampu menusuk hati kita yang kebal.. jadi Arya sharekan satu video yang mungkin menyedarkan kita mengenai perjuangan ibu kita.



*Jangan pulak lepas tengok video ni terus terfikir taknak kahwin. Video ini dikongsi untuk memberi kesedaran kepada kita semua betapa sakitnya pengorbanan seorang ibu. 
(Tengok video ni ! jangan fikir geli atau takut!)

Mungkin ada segelintir ibu yang terlalu mengongkong dan ada juga yang suka menyindir. Tapi ingatlah.. semua yang terjadi ada hikmahnya. Jadikan sindiran dan segala yang terjadi sebagai pengajaran. Belajarlah untuk bersabar dan menghargai ibu kita walaupun kita bukanlah seorang anak yang terbaik.

Janganlah diagungkan seorang lelaki/wanita yang baru kita kenali. Bercinta biarlah berpada. 
Jangan terlalu mudah lupa tentang asal usul kita. 

"Kasih ibu membawa ke syurga, Kasih ayah sepanjang zaman"


*Berdoalah buat mereka yang berjuang* :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan